Sommer! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jeroen Daggenvoorde - WaarBenJij.nu Sommer! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jeroen Daggenvoorde - WaarBenJij.nu

Sommer!

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

27 Oktober 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Nu ik al meer dan een week hier in Kaapstad zit, leek het me wel weer tijd voor een nieuw verhaaltje vanaf deze kant. We hebben een geweldig eerste weekend gehad hier, te beginnen met de beklimming van Lion’s Head. Dit is een van de bergen rond Kaapstad, dus de komende maanden zullen de Tafelberg, Devil’s Peak en Signal Hill nog volgen. Dan kunnen we dat ook allemaal afvinken ;) Onder leiding van Wesley, een jongen uit Malawi die op ons huis past, hebben we zaterdag Lion’s Head beklommen, om op de top te genieten van de ondergaande zon en een paar welverdiende biertjes. Zondag morgen zijn moesten we vroeg uit te veren, want we werden om 9 uur opgehaald door een busje, waarmee we een township / gospel tour gingen doen. Eerst reden we door Langa, een van de grootste townships van Kaapstad, waar ongeveer een paar honderdduizend mensen wonen. We zijn zelfs bij mensen thuis geweest, om te zien hoe ze daar leven. Het was erg indrukwekkend om te zien, maar het blijft ook wel een beetje gek om als groep blanke studenten zo overal rond te kijken. Daarna zijn we naar een kerkdienst geweest in hetzelfde township. Dit was een gospel church, dus er werd echt heel veel gezongen. En dit werd gedaan met zoveel enthousiasme, dat was geweldig om te zien. Iedereen in de kerk stond, was aan het meezingen en deed dit met zoveel toewijding. Om dit geweldige weekend af te sluiten hadden we besloten te gaan eten bij Mzoli’s, een restaurant in een ander township, waarbij je eerst zelf je vlees koopt. Dit is het enige restaurant in een township waar je als blanke veilig kan komen, maar dan alleen in het weekend. Omdat onze gids van de township tour even hielp doordat hij wat connecties had, konden wij hier de 2uur lange rij voorbij lopen. Nadat we ons vlees gekocht hadden, brachten wij het naar achter, waar een paar XXXL barbecues stonden. Een half uur later konden wij ons vlees ophalen. Het was echt lekker en superveel. Samen met een beetje maispap en wat tomatensalsa wordt het geserveerd, maar het gaat eigenlijk alleen om het vlees. Je scheurt gewoon stukken vlees af en eet dit met je handen. Er wordt goede muziek gedraaid en langzaamaan verandert het restaurant in een dansvloer. Na een paar Black Labels (lokale biertjes) was het tijd om te gaan.

Maandag zouden Lenny en ik echter beginnen met onze stage in het Groote Schuur Hospital. Om half 8 moesten we ons melden bij de receptie van fysiotherapie in het oude deel van het ziekenhuis. Dit is een geweldig mooi gebouw. Deze maandag hebben we echt heel veel informatie gekregen over de manier waarop ze hier werken, soms was het zelfs teveel om te onthouden. Vooral de administratie is hier heel omslachtig geregeld. Je moet vele formulieren met pen invullen en doordat ik nog geen computer ontdekt heb in ziekenhuis, kun je niet zomaar even kopietjes maken, maar moet je werken met carbonpapiertjes en dergelijke! Een beetje ouderwets is het zeker, maar vooral tijdrovend. Maar gedurende de week kregen Lenny en ik onze eigen patiënten, en raakten we enigszins gewend aan de manier van werken hier, die toch heel anders is dan in Nederland. Ik werk op een afdeling waar veel mensen komen na een geplande operatie, zoals een nieuwe knie, heup of elleboog. Lenny werkt op een traumatische orthopedische afdeling, waar vooral veel mensen terecht komen na (auto)ongelukken, dus hij ziet wel behoorlijk heftige dingen. We lopen in totaal tien weken stage en op de helft gaan we wisselen van afdeling. We worden best wel zelfstandig gelaten in ons werk en vaak zijn we om een uurtje of 3 wel klaar met onze patiënten, doen we nog wat administratie en lopen we rond half 4 naar huis. Het is ongeveer 20 minuutjes lopen, dus prima te doen. De week ging eigenlijk zo voorbij, en dus was het zo weer vrijdagmiddag: EEN WELVERDIEND WEEKEND! 

Zaterdag hebben Lenny en ik het centrum verkend. Om van ons huis naar het centrum te komen, hebben we gebruik gemaakt van minibusjes, die toeterend en schreeuwend langsrijden. Voor een paar RAND brengen ze je naar het centrum. Overdag zijn ze veilig om te gebruiken. In het centrum hebben we onder andere de plek bezocht waar Nelson Mandela zijn eerste speech gaf als vrij man, een slavernijmuseum dat stond op de plek waar vroeger de slaven verkocht werden en we zijn even naar Green Point Stadium gelopen, een van de stadions van het WK 2010 hier in ZA en de thuishaven van Ajax Cape Town. Uiteindelijk hebben we heel veel gezien in het grote, maar vrij moderne centrum. Zondag was een relaxte dag, we zijn met ons hele huis naar het strand van Camps Bay geweest, een voorstadje ten zuiden van Kaapstad. Het is een erg mooi zandstrand, met grote golven van bijna 2 meter. Het water is door de flinke stroming hier erg koud, rond de 10 graden, maar het was dit weekend zo warm dat het wel een lekkere verfrissing was! En de haaien houden ook niet van koud water, dus dat scheelde weer! ;) Op dat soort momenten voelt het hier echt als een grote vakantie, maar het is weer bijna maandag, dus staat er wel weer een volle week stage voor ons! Het is uiteindelijk een heel verhaal geworden, maar nog even over de titel van dit stuk: sommer! Sommer is een woord dat hier gebruikt wordt, maar is niet echt te vertalen in het Nederlands. Maar het betekent zoiets als: ‘omdat het kan’ of ‘omdat ik het zo wil’. En dat is precies hoe ik het hier beleef. Je beleeft zoveel, omdat het gewoon kan!

• 27 Oktober 2013 - 19:07

Geert En Linda:

Wauw! Jaloers! Leuk om te lezen wat je allemaal mee maakt. Succes op je stage. Groetjes uit Loo

• 28 Oktober 2013 - 08:14

Noortje:

leuk verhaal om te lezen!!! Wat een ervaring.

• 28 Oktober 2013 - 13:09

Karin:

Super leuk Jeroen! Inderdaad flink genieten, omdat het kan wat je wil :)! Groetjes uit Twello

• 28 Oktober 2013 - 17:33

Wilma Daggenvoorde:

Hey Jeroen,

Zojuist jouw ervaringen tot nu toe effe doorgelezen....WAUW! Dat klinkt al goed hoor! Wat een ervaringen zul jij beleven zeg! JALOERS! Nee wij gunnen het jou zeker hoor! Lijkt mij zooooo tof! Wat een kans! Geniet ervan.....sla alles op en vergeet het nooooit meer! Waarschijnlijk ben je hierna een hoop wijsheid rijker waar je in Nederland weer een hoop aan hebt! Maak een hoop foto's waar wij dan weer wat aan hebben! Wij zijn erg benieuwd naar jouw verslagen! Wij gaan nu aan de stampot....met worst!!!daar hebben wij wel zin in na storm, regen,etc.....daar heb jij effe geen last van!
    Groetjes van de Daggies uut Heet'n!!

• 06 November 2013 - 18:18

A&A:

Goed dat je ZA en je stage zo ervaart. Succes verder. Zien je binnenkort.
    Wij staan gemiddeld om 6 uur op deze reis, dus 9 uur is wel uitslapen hoor!

• 21 November 2013 - 19:10

Stephan & Malou:

Hè Jeroen. Wat een verhalen zeg. Je maakt wel wat mee zo. Je verhalen zijn goed om te lezen. Je schrijft mooi :) het is goed om zo mee te genieten van je prachtige belevenissen daar. Op dit moment is het strandverhaal vooral heel jaloersmakend. Het is hier momenteel 2 graden, de handschoenen zijn weer uit de kast gehaald en ook de winterjas is weer aan. Afgelopen nacht is de eerste natte sneeuw in Zeeland gevallen. Dus jij hebt het mooi goed bekeken ;)
    Wat goed dat jullie de berg hebben beklommen. Knap hoor! Dat zal vast een geweldig uitzicht zijn geweest. Aan de foto's te zien op deze site en op Facebook is het daar werkelijk prachtig.
    Het is heel begrijpelijk dat bepaalde momenten ook veel indrukken opleveren. Vooral als je zo dichtbij hun cultuur komt door werkelijk bij mensen thuis te zijn. Dat maakt wel indruk. Dan besef je je even weer hoe goed we het in Nederland hebben. En maar klagen die Nederlanders...
    Het gospelkoor lijkt me ook wel heel bijzonder om mee te maken. Wat een energie hebben zij zeg! Prachtig om te zien lijkt me.
    Ook op stage maak je zo wel wat mee. Een prachtig gebouw maar toch nog wel erg ouderwetse gebruiksvoorwerpen. Wat een verschil dan met hier hè.. Wel goed dat jullie op de helft kunnen wisselen qua stageAfdeling. Zo krijg je van beiden wel een goed beeld. De volgende periode klinkt wel heftig. Daar zul je vast veel indrukken op doen.

Succes op stage en veel plezier met het ontdekken en beleven van zuid Afrika!!
    Geniet en sommer ;)

Liefs, Stephan en Malou