Maake die knie regt! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jeroen Daggenvoorde - WaarBenJij.nu Maake die knie regt! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jeroen Daggenvoorde - WaarBenJij.nu

Maake die knie regt!

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

11 November 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Inmiddels vertoef ik al een aantal weken in het werkelijk prachtige Zuid Afrika. De stageweken vliegen voorbij. Elke dag maken we wel weer wat bijzonders mee. Zo had Lenny deze week een patiënt die tijdens het beroven van een taxi zichzelf in zijn bovenbeen had geschoten, een echte Handige Harrie ;) Tijdens de fysiotherapie was er continue een agent in de kamer, omdat hij niet mocht ontsnappen vanuit het ziekenhuis. Ook had hij gewoon 2 stalen ringen om zijn enkels met daartussen een dikke ketting, zodat hij niet weg kon lopen. Maar Lenny moest toch het lopen met hem oefenen, dus daar ging hij, samen met politie agent en boef over de gang. Zelf werd ik deze week door een patiënt na een sessie fysiotherapie gesommeerd hem geld te geven. Nadat ik hem had laten merken hier niet op in te gaan, begon hij te dreigen. Maar ik had de bedhekken alweer omhoog, dus hij kon geen kan op! :) Dat is een keer wat anders tijdens een sessie fysiotherapie. Maar over het algemeen zijn alle patiënten heel dankbaar en erg vriendelijk. Zelf vind ik het heel grappig dat je de zusters, die vaak Afrikaans praten gewoon behoorlijk goed kunt verstaan. Ook de meeste van onze collega’s praten Afrikaans met de patiënten en het klinkt soms een beetje als kleuter Nederlands. In plaats van ‘Strek je knie!’ krijg je zoiets moois als ‘Maake die knie reg! Ook hangt er in het ziekenhuis een beveiligingsbrief met de volgende zin: Moet nooit aanneem dat vreemdelinge wat in die gebou ronddwaal personeelleede is nie.

Na een week stage was het weer weekend, en de zaterdag begonnen we met een bezoekje aan de Old biscuit mill, dit is een foodmarket waar allemaal eet en drinktentjes staan in een oude loods, waarbij je veel kunt proeven alvorens je een wat besteld. En ze hebben er echt eten van over de hele wereld. Ondertussen speelt er in een hoek ergens een bandje, en je hebt binnen en buiten allemaal bankjes waar iedereen relaxed van eten, drinken en het weekend geniet. Het is wel echt een plek voor veel toeristen en welgestelde Zuid Afrikanen, want voor de donkere Zuid Afrikaan is dit over het algemeen veel te duur. Na deze goede voorbereiding hebben Lenny, Katy, Mischa en ik Table Mountain beklommen. Deze meer dan 1000 meter hoge berg is het symbool van Kaapstad, en na 1,5 uur hiken en klauteren waren we boven. Daar wachtte ons een schitterend uitzicht over Kaapstad. Na een uurtje te hebben rondgewandeld over Table Mountain ( het is zo groot dat je op de top van de berg meerdere wandelingen van 2,5 uur kunt maken) zijn we weer afgedaald en dit ging onder leiding van Mischa in een razend tempo. Binnen het uur waren we beneden, door al springend en al naar beneden te gaan. Wat hebben we, toch alle vier sportieve jonge mensen 3 a 4 dagen spierpijn gehad van deze tocht. Maar het was het waard en veel mooier natuurlijk op deze manier dan met de kabelbaan. De zondag hebben we doorgebracht op het strand van Clifton Beach, een van de zuidelijke voorsteden van Kaapstad. Het was een heerlijke dag, en na de klim een zeer welkom rustige dagje op het mooie strand.

We waren weer klaar voor de derde week stage, waarbij Lenny en ik nu nog de enige stagelopers Fysiotherapie zijn, waar er begin augustus nog 25 waren. Ik weet niet wat die allemaal gedaan hebben, maar wij hebben het nu, net als onze collega’s daar wel druk! De werkinstelling in het ziekenhuis is beter dan wat ik had verwacht, de fysiotherapeuten werken hard en maken zich druk over hun werkzaamheden. Maar in de maatschappij hier verder merkt je regelmatig wel een andere mentaliteit. Zo hebben Lenny en ik laatst meer dan drie kwartier voor de kassa gestaan in de supermarkt. Niemand die zich er ook maar een beetje druk om maakt. Het gaat allemaal gewoon rustig zijn gangetje. En je er tegen verzetten heeft geen zin, dus je leert er wel mee omgaan. Maar ik mis Nederland helemaal niet, mede omdat je hier zoveel moois beleeft. Alleen ben ik wel aan het aftellen totdat Heleen hier is, nog ongeveer 6 weken. Ik kijk wel erg uit naar het moment dat we er hier samen van kunnen genieten. Maar daarvoor krijg ik nog bezoek van Annie en Albert (komende week) en mijn ouders (begin december), dus dat zijn ook al zeer leuke vooruitzichten.

Afgelopen weekend hadden we wederom een superweekend op de planning staan. We hadden met onze huisgenoten een auto gehuurd voor het hele weekend, zodat we de omgeving van Kaapstad wat konden gaan verkennen. Vrijdagavond zijn we eerst naar Hout Bay geweest, waar ook een soort foodmarket was. Het was er erg gezellig, en het eten en drinken is allemaal erg goed daar. Zaterdag zijn we in noordelijke richting gereden naar West Coast National Park. Een mooi natuurpark aan de Atlantische oceaan, met veel wildlife zoals zebra’s, herten, struisvogels, slangen en dergelijke.
Hier hebben we wat rondgereden en onderweg enkele viewpoints bezocht, waar we erg mooie uitzichten hadden. De natuur is hier zo mooi en indrukwekkend dat je elke keer weer onder de indruk bent van het uitzicht. In de middag zijn we naar Stellenbosch gereden. Dit ligt op een half uur rijden van Kaapstad en is het wijngebied van Zuid Afrika. Alle wine farms hebben wine tastings en dit leek ons een mooie besteding van de zaterdagmiddag! Het landschap is hier ook werkelijk schitterend en de wijnboerderijen zelf zijn ook zeer fraai. Voor een paar euro kun je enkele wijnen proeven, waarna je de wijn kan kopen als je dat wil. De locatie en het weer maakt deze activiteit echt tot een zeer relaxte bezigheid. Na nog wat te hebben rondgereden door omliggende dorpjes als Franshoek zijn we teruggereden naar huis. Zaterdagavond zijn we eigenlijk voor het eerst echt flink wezen stappen in Long Street, de uitgaansstraat van Kaapstad. Ze weten wel hoe ze hier een feestje moeten maken, en ik heb mijn ogen uitgekeken over hoe goed ze hier allemaal kunnen dansen. Daar zijn wij Nederlanders maar stijve planken bij, waar ik mezelf ook zeker onder mag scharen ;)

Zondagmorgen ging de wekker vrij vroeg, want we gingen met een aantal huisgenoten het Kaaps Schiereiland verkennen. Een erg mooie dagtocht, waarbij we achtereenvolgens Hout Bay, Chapman’s Peak, Kommetje, Cape Point, Boulders Beach, Muizenberg en Strand aandeden. Op Chapman’s Peak hadden we een geweldig uitzicht over Hout Bay. Via Kommetje, wat een soort baai is, reden we naar het Table Mountain National Park, waar we werden verwelkomd door een aantal bavianen, die de auto’s associëren met eten en daardoor op alle auto’s klauteren op zoek naar eten. Goede tip is dus om je ramen van je auto op tijd dicht te hebben! Ook zagen we hier wilde struisvogels, en één daarvan stonden minutenlang parmantig midden op de weg, het verkeer op te houden. Natuurlijk moesten we ook even op de foto bij het bord van Kaap de Goede Hoop, het meest zuidwestelijke punt van Afrika, maar eerst in de rij achter tientallen Japanners, die hun Nikon kanonnen daar natuurlijk flink gebruikten om alles vast te liggen. Maar wat verder weg van het bord was het een geweldig mooie plek, waar je mooi wat kon rondlopen en door het beklimmen van enkele rotsen een geweldig mooi plekje had om even te genieten. Daarna zijn we doorgereden naar Boulders Beach, waar een pinguïn kolonie op het strand leeft. Het was niet heel spectaculair, maar het blijft grappig om deze beestjes te zien waggelen over het strand. We zijn hierna doorgereden naar het plaatsje ‘Strand’, waar we aan het strand van Strand hebben gegeten. Snap je hem nog?  Erg lekker gegeten, en het is hier zeer goed te betalen. Voor een fatsoenlijk hoofdgerecht met een biertje ben je voor 10 euro klaar, en het eten is vaak zeer goed!

Op zondagavond kreeg ik een telefoontje van Albert Baarslag, dat Albert en Annie in Kaapstad waren aangekomen, na hun reis door Zuid Afrika. Maandag na de stage hadden we afgesproken in bij Waterfront, een haven waar veel restaurants en winkels zitten. We hebben daar lekker buiten gegeten met uitzicht op de haven en veel bijgepraat over alle belevenissen. We hebben vanavond weer internet na een paar dagen. Ik had dit verhaal al getypt, maar nu kan ik hem ook op de site gooien! Dus bij deze, veel leesplezier!! 

Greetz from Cape Town!!
Jeroen

• 11 November 2013 - 20:51

Heleen:

Leuk verhaaltje weer! Zijn de pinguïns niet zo spectaculair..? Ze lijken mij zo leuk!! Hebben jullie nog met de punguïns gezwommen? En...... jij kan toch Salsa? ;) Veel plezier nog!! Liefs!

• 11 November 2013 - 20:51

Heleen:

• 12 November 2013 - 07:46

Martijn Tibben:

Leuk verhaal Jeroen. Genieten hè.
    Vergeet niet om op tijd een kaartje te halen voor Robbeneiland.

Fijne tijd.

Groeten,
    tiBBels

• 12 November 2013 - 18:22

Berdien:

Weer een leuk verhaal hoor Jeroen. Volgens mij beleef je daar bijna teveel om op te noemen als ik het zo lees en dat is natuurlijk super:)
    En die 6 weekjes zijn voorbij voor je het weet;)

• 12 November 2013 - 19:16

Wilma Daggenvoorde:

Hey Jeroen!!
    Tsjonge wat een prachtig verhaal weer..en NEE HOOR wij niet jaloers....Ehumm...ECHT wel! Wat een mooi land en wat een mooie foto's! En dan ben je er maar nog zo kort!Je ziet er al poepie-bruin uit!! Ennuh..heb je je tante weleens zien dansen??? Ook lang niet slecht toch!! die knie maak ik wel regt...alleen die rug niet meer zo!! Hahahaha...gewoon doorgaan en ons feessie was waanzinnig!! maar kan niet op tegen jouw ervaringen daar hoor!!groeten De Daggies uut Heet'n-zuid

• 14 November 2013 - 10:26

Karin:

Nice Jeroen! Wat een top ervaring zo te lezen en die foto's erbij :d!
    Als het zo door gaat met die ondernemingen vliegen die 6 weken voorbij.. en kan je Heleen laten zien waar jij al die tijd gezeten hebt ;).

• 19 November 2013 - 12:24

Tonny Daggenvoorde:

Wederom een prachtig verhaal Jeroen., leuk dat jullie ook zoveel ondernemen, en dan maak je natuurlijk ook veel mee, zeg het gaat jullie daar goed.

• 21 November 2013 - 19:34

Stephan & Malou :

Hè Jeroen. Wat een geweldige verhalen weer. Wat maak je veel mee. Gaaf dat jullie zoveel mooie dingen doen en zien. De foto's zijn ook echt spectaculair. Ik wist niet dat zuid Afrika zo mooi was. Ik denk dat wij die ook nog maar eens in onze gedachten moeten houden hihi. Die indrukken vergeet je nooit meer. Wat een verhaal over maake die knie reg haha. Geweldig. En die zin vanuit het ziekenhuis. Je lacht je rot volgens mij. Wel leuk dat je met goed luisteren de collega's kan verstaan. Dat maakt het wel makkelijker. Wat een verhaal joh over de patiënten. Dat is ook niet niets. Kan me voorstellen dat je wel even met je mond vol tanden staat als je zoiets gebeurd.

Heel begrijpelijk dat je Heleen mist en uitkijkt naar haar komst. Het is ook lang zonder elkaar en heel begrijpelijk dat je dit graag met elkaar wil delen. Je hebt vast een fijne tijd gehad met je schoonouders. Wel fijn om even bekenden om je heen te hebben. Dan het bezoek van pap en mam nog en als klapper op de vuurpijl de komst van Heleen. 6 weken lijkt lang maar vliegt voorbij. Helemaal als je zoveel gave dingen onderneemt. Super hoor! Je verhalen zijn mooi om te lezen. Ik ben nu alle enorm benieuwd naar al je foto's. Moet je bij terugkomst een gaaf digitaal fotoboek van maken joh. Ziet er vast geweldig uit. Heb je een mooie tastbare herinnering :)

Lieve Jeroen, geniet ervan daar! Sla alle indrukken op om nooit meer te vergeten.
    Succes op stage en geniet van hete arme weer en de prachtige omgeving.

Liefs, Stephan en Malou

• 26 November 2013 - 23:20

Marco Antvelink:

Hallo Jeroen,
    Wat een prachtige verhalen en foto's! Moet een onvergetelijke stage zijn. Tis een prachtige mix van stage en genieten van de omgeving, de natuur, het taaltje, de cultuur, kortom Zuid-Afrika in alle facetten. Fantastisch land, geniet ervan! Ik kijk nu al uit naar je volgende belevenissen...
    Groeten uit de Vetkampstraat, Marco